Ile kosztuje strona internetowa?

Właściwie zaprojektowana strona internetowa stanowi klucz do sukcesu każdego szanującego się przedsiębiorstwa. Internet proponuje wiele rozwiązań, za których pośrednictwem możemy promować swoją firmę w sieci. Strony internetowe wciąż pozostają liderem w kwestii budowania wizerunku firmy, zwiększania wyników sprzedażowych i pozyskiwania nowych klientów. Zwolennicy i przeciwnicy tej teorii jednogłośnie zgadzają się w jednej kwestii: brak odpowiednich umiejętności może spowodować, że strona nie będzie tak funkcjonalna, jak byśmy sobie tego życzyli. Profesjonalne projektowanie stron internetowych wymaga szerokiego zakresu wiedzy i umiejętności. Zdolności specjalistów bywają nieocenione, ale ile będą nas kosztować? 

 

Spis treści

Jakie czynniki regulują cenę witryny internetowej?

Ile podstron musi zawierać moja strona?

Jakie integracje należy wdrożyć na stronie?

Jaki wybrać rodzaj strony internetowej?

Ile czasu trwa budowa strony internetowej?

Budowa strony internetowej - szablon czy indywidualny projekt?

Szablon strony internetowej

Indywidualny projekt strony internetowej

Koszty utrzymania strony internetowej

Jakie czynniki regulują cenę witryny internetowej?

Zanim zlecisz tworzenie strony internetowej, zastanów się nad tym jaki faktycznie cel chcesz dzięki niej osiągnąć. Następnie przemyśl jakie treści i narzędzia będą konieczne do zamieszczenia na stronie, dzięki którym będzie to możliwe. Mając wiedze na temat tych podstawowych założeń, łatwiej będzie Ci odpowiedzieć na następujące pytania:

Ile podstron musi zawierać moja strona?

Im bardziej podstawowa będzie nasza strona, tym koszt jej wykonania okaże się niższy i przeciwnie: im bardziej rozbudowane i zróżnicowane będą podstrony oraz wraz ze zwiększającą się ich ilością, cena będzie się zwiększać. Czasami prostsza witryna przyniesie lepsze efekty niż taka z nadmierną ilością treści. Należy pamiętać że użytkownicy lubią konkretnie podane informacje i nie należy nad wyraz zapełniać strony niepotrzebnymi informacjami. 

Zapamiętaj.

Im bardziej użyteczna dla odbiorcy będzie Twoja strona, tym większe prawdopodobieństwo że skorzysta on z usług Twojej Firmy.

Więcej informacji na temat budowania wartościowego contentu, możesz przeczytać w osobnym artykule o tym jak tworzyć przydatne strony internetowe.

Jakie integracje należy wdrożyć na stronie? 

Na koszt wykonania strony wpływa także stopień jej integracji z różnymi narzędziami lub systemami zewnętrznymi. Jeśli nasza strona docelowo ma być połączona z elementami zewnętrznymi, np. porównywarką cen lub systemem ERP, będziemy musieli liczyć się ze wzrostem oczekiwań finansowych wykonawcy. Systemy zewnętrzne, z którymi należy rozważyć integracje, można podzielić na cztery najpopularniejsze grupy: 

  • Porównywarki cen - narzędzia umożliwiające porównywanie tych samych produktów pod kątem ceny oraz produktów podobnych pod kątem specyfikacji technicznej

  • Portale Aukcyjne - systemu oferujące internetową przestrzeń handlową, umożlwiającą prowadzenie sprzedaży produktów z szerokiego  zakresu

  • Narzędzia marketingowe - systemy oraz aplikacje, umożliwiające prowadzenie i zarządzanie działaniami reklamowymi, danymi oraz analizowanie danych marketingowych

  • Media społecznościowe - systemy komunikacji społecznościowej, wykorzystujące technologie internetowe, funkcjonując w obszarze online

Jaki wybrać rodzaj strony internetowej? 

W zależności od rodzaju działalności oraz planowanego obszaru działania, należy dostosować rodzaj strony do potrzeb firmy. Jakie rodzaje stron internetowych wyróżniamy?

  • One page – najbardziej podstawowy rodzaj strony (trudna w pozycjonowaniu), cała jej zawartość i wszystkie informacje, znajdują się na stronie głównej, taka strona nie posiada podstron.

  • Multipage - umożliwiają stworzenie hierarchii podstron, pozostają łatwiejsze w pozycjonowaniu w porównaniu do stron typu one page, najczęściej posiadają własny system CMS do zarządzania treścią.

  • Sklepy internetowe - w stosunku do innych rodzajów stron, wymagają znacznie więcej pracy przy implementacji poszczególnych systemów pozwalających choćby na złożenie przez klienta zamówienia.

Ile czasu trwa budowa strony internetowej?

Należy pamiętać, że im więcej funkcjonalności oczekujemy od projektu, tym więcej czasu zajmie jego projektowanie. Z tego powodu, jeśli zależy nam na jak najszybszym korzystaniu z witryny, będziemy musieli liczyć się z dodatkowymi kosztami związanymi z przyspieszeniem prac. Czas wykonania witryny może wahać się w granicach od dwóch, do nawet kilkunastu tygodni.

Budowa strony internetowej - szablon czy indywidualny projekt?

W zależności od naszych potrzeb warto wziąć pod uwagę obie opcje i zdecydować się na rozwiązanie w oparciu aspekty związane z oba rodzajami.

Szablon strony internetowej – strona zbudowana na podstawie gotowego szablonu wiąże się z niższymi kosztami wykonania usługi, ale musimy pamiętać, że projekt tego rodzaju charakteryzuje się dużą przewidywalnością i niskim stopniem oryginalności, co może skutkować gorszą oceną Twojej Firmy i niższym zaufaniem co do jej profesjonalizmu.

Indywidualny projekt strony internetowej – witryna ‘’szyta na miarę’’, stworzona na podstawie indywidualnego projektu umożliwia nam wprowadzenie dowolnych elementów i narzędzi, których nie przewidują schematyczne szablony. Wybór indywidualnego rozwiązania warto przemyśleć szczególnie w sytuacjach, gdy zamierzamy mieć do czynienia ze specyficzną grupą docelową. Oryginalna witryna wiąże się szerszym zakresem możliwości pozyskiwania klientów oraz pozwala na budowanie prawidłowego wizerunku Twojej Firmy.

Koszty utrzymania strony internetowej

Nie możemy zapominać o szeregu dodatkowych opłat, o które musimy zadbać, jeśli nasza strona ma działać prawidłowo:

  • Domena – unikalny, zarejestrowany adres naszej strony internetowej, tutaj koszt może wynieść od 39 zł za domenę regionalną (np. sopot.pl), do 130 zł za domenę krajową (.pl)/rok

  • Hosting – miejsce przeznaczone do przechowywania plików oraz bazy danych strony, zalecamy wykupowanie hostingów nie mniejszych niż 2 GB, ze względu na prawidłowe funkcjonowanie strony, tutaj koszt może wynosić około 80 zł/rok

  • Certyfikat SSL – choć nie obligatoryjny, to wciąż absolutnie niezbędny element zapewniający bezpieczeństwo strony, wpływający także na jej postrzeganie przez użytkowników, w zależności od rodzaju certyfikatu, będzie on kosztował około 140 zł rocznie

  • Prawidłowa opieka i wsparcie techniczne - strona internetowa musi być aktualizowana na bieząco, za równo pod kątem estetycznym jak i technologicznym, w innym wypadku stanie sie tylko kolejnym adresem internetowym, na który niechętnie zaglądamy